Oplossingsgericht werken en hospitality in de zorg. Speciaal voor doktersassistenten
Nieuw! Oplossingsgericht werken voor doktersassistenten!
Oplossingsgericht werken is een van de mogelijke scholingen binnen het thema ‘positieve gezondheid’ van de interventie ‘het andere gesprek’ binnen MTVP. Zowel in jaar 1 als jaar 2 is een interventie verplicht. Veel huisartsen volgden al met veel plezier de driedaagse training (geëvalueerd met een 8,3!), in december volgt oplossingsgericht leidinggeven voor praktijkmanagers en nieuw nu deze training voor doktersassistenten.
Waarom deze training?
In de gezondheidszorg word je opgeleid met het medisch model. Als doktersassistent word je getraind in triage. Wat is de urgentie van een gezondheidsprobleem welke vervolgactie is er nodig?
Oplossingsgericht werken is een aanvulling op het medisch model, maar heeft een ander vertrekpunt; Je sluit aan bij het doel van de patiënt. De focus ligt op gewenste toekomst. Je ondersteunt de patiënt door vragen te stellen: Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken? Wanneer is het probleem/klacht er niet of minder?
Bij een oplossingsgerichte aanpak bouw je aan wat werkt. Als iets (beter) werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders. In deze training krijg je als doktersassistente handvatten om te werken vanuit de principes van gastvrijheid (‘hospitality’) en laat je mensen zich oprecht welkom voelen door een patiëntgerichte en duidelijke communicatieI
Ervaring van een praktijkassistent:
“Voor doktersassistenten heeft werken vanuit dit principe veel toegevoegde waarde voor hun patiëntencontact. Je sluit aan bij de beleefwereld van de patiënt, luistert goed en weet hoe je vanuit empathie samen met de patiënt kunt werken aan een passende oplossing.
Als assistenten horen wij veel van de patiënten en kunnen wij ook mogelijke ‘kandidaten’ voor een oplossingsgerichte aanpak doorgeven aan de huisarts of praktijkondersteuner. Ook andersom delen de artsen hun ervaringen met ons bij het gebruiken van de oplossingsgerichte vragen, zo wordt het een team-effort. Wij als assistenten zijn een schakel in dit geheel. Ik kan tijdens de telefoongesprekken als iemand met pijnklachten belt bijvoorbeeld gerichter de vraag stellen ‘Wat heeft u zelf al gedaan of wat kunt u zelf doen om de situatie te veranderen etc.’. De arts kan daar dan op doorvragen tijdens het consult. Maar het zit ‘m ook in kleine dingen, zoals de manier waarop je een patiënt ontvangt. Bijvoorbeeld een patiënt die kort na een knieoperatie de praktijk bezoekt, zeggen dat het knap is dat het lukt al zo’n stuk te lopen. Of iemand die is gestopt met roken te complimenteren met deze stap.”
Kortom: een aanrader!
Wil je meer weten? Luister dan de podcast Met meer energie naar huis (huisartspodcast.nl)
Praktische informatie
Datum: dinsdag 4 februari 2025
Tijd: 09.30 -16.30 uur. (inloop vanaf 9.15 uur, inclusief lunch)
Locatie: Multifunctioneel Centrum Maldensteijn, Kerkplein 8, 6581 AC, Malden
Prijs: 255 euro